DOSTĘP DO INFORMACJI PUBLICZNEJ – najważniejsze informacje dla Ciebie
Kto może złożyć wniosek?
Każdy.
Jak możesz złożyć wniosek?
Możesz to zrobić:
- mailem na adres: um@bialapiska.pl
- przez ePUAP: /bialapiska/skrytka
- przez e-Doręczenia na adres: AE:PL-50646-51357-DSSBU-17
- osobiście w Urzędzie lub listownie na adres: Urząd Miejski w Białej Piskiej ul. Pl. A. Mickiewicza 25, 12-230 Biała Piska
- ustnie, jeżeli informacja może być niezwłocznie udostępniona
Nie wymagamy podpisu elektronicznego.
Wniosek nie musi być na specjalnym formularzu – wystarczy, że opiszesz w sposób jasny i precyzyjny o jaką informację publiczną wnioskujesz, tak byśmy mogli ustalić, jakiej informacji oczekujesz. Poniżej, przygotowaliśmy prosty, czytelny wzór wniosku o udostępnienie informacji publicznej, który możesz wykorzystać.
O co możesz zapytać?
Możesz wnioskować o każdą informację publiczną, którą posiada Urząd.
Kiedy dostaniesz odpowiedź?
- Zwykle do 14 dni od dnia złożenia wniosku.
- W uzasadnionych przypadkach nie dłużej niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku –
w takim przypadku otrzymasz powiadomienie o powodach opóźnienia wraz
z wyznaczeniem terminu, w jakim informacja zostanie udostępniona.
Czy złożenie wniosku o informację publiczną wiąże się z opłatami?
- Zasadniczo: NIE – udostępnienie informacji publicznej jest bezpłatne.
- Urząd może nałożyć opłatę wtedy, gdy przygotowanie informacji wymaga dodatkowych kosztów np. sporządzenie dużej ilości kserokopii, nagranie plików na nośnik. W takiej sytuacji otrzymasz powiadomienie o wysokości opłaty wraz uzasadnieniem, z czego wynika ten koszt. Wniosek zostanie zrealizowany dopiero po Twojej zgodzie. Jeżeli nie zaakceptujesz opłaty, Twój wniosek nie zostanie zrealizowany.
Co możesz zrobić, jeśli nie otrzymasz odpowiedzi?
- Brak odpowiedzi w terminie (14 dni) – jeśli Urząd nie udzieli informacji ani nie powiadomi cię o powodach opóźnienia, wtedy możesz złożyć skargę na bezczynność organu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Skargę składa się za pośrednictwem urzędu, który nie odpowiedział na Twój wniosek.
- Odmowa udostępnienia informacji lub umorzenie sprawy – jeśli otrzymasz decyzję o odmowie udostępnienia informacji publicznej, decyzję o umorzeniu postępowania lub decyzję administracyjną ustalającą opłatę, możesz wnieść odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem urzędu, który wydał decyzję.
Uwagi:
- Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej, jest udostępniana na wniosek.
- Informacja publiczna, która może być niezwłocznie udostępniona, jest udostępniana w formie ustnej lub pisemnej bez pisemnego wniosku.
- Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie określonym we wniosku, wnioskodawca zostaje powiadomiony na piśmie
o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem i poinformowany o sposobie lub formie niezwłocznego udostępnienia informacji. W takim przypadku, jeżeli w przeciągu 14 dni od dnia powiadomienia wnioskodawca nie złoży ponownie wniosku o udostępnienie informacji publicznej w sposób lub formie wskazanej w powiadomieniu, postępowanie
o udostępnienie informacji publicznej umarza się.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej
Pod tym linkiem możesz sprawdzić jakie, w świetle przepisów o ochronie danych osobowych, masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie.
https://bip.bialapiska.pl/strona-3442-klauzule_informacyjne.html