Zakres zadań wykonywanych na stanowisku Sekretarza:
1. Finansowe:
1) opracowywanie planów rzeczowo-finansowych do projektu budżetu podległych referatów i komórek organizacyjnych;
2) sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu.
2. Kierownicze:
1) udział w Sesjach Rady, nadzór nad dokumentami i materiałami z tych zebrań;
2) prowadzenie spraw związanych z organizacją wyborów i referendów;
3) prowadzenie spraw związanych z ogłoszeniem i publikacją obwieszczeń i ogłoszeń urzędowych;
4) nabór i zatrudnianie pracowników:
a) nadzór nad organizacją naboru na stanowiska urzędnicze oraz na stanowiska dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy;
b) współpraca z wydziałami merytorycznymi w zakresie spraw osobnych dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy.
5) nadzór i prowadzenie spraw osobowych pracowników urzędu:
a) nadzór nad opracowywaniem Regulaminu pracy, Regulaminu Organizacyjnego, Regulaminu wynagradzania oraz innych aktów prawa wewnętrznego regulujących pracę w Urzędzie;
b) nadzór nad organizacją szkoleń i rozwojem zawodowym pracowników Urzędu;
c) nadzorowanie spraw związanych z praktykami studenckimi i uczniowskimi;
d) współudział w sporządzaniu zakresów czynności dla kierowników referatów, Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy oraz pracowników Referatu Organizacyjnego;
e) koordynowanie spraw dotyczących ocen okresowych pracowników Urzędu Miejskiego.
6) nadzór nad realizacją planu kontroli wewnętrznej oraz realizację zaleceń pokontrolnych kontroli wewnętrznych w urzędzie i jednostkach organizacyjnych gminy
7) Ewidencjonowanie protokołów i zaleceń pokontrolnych z przeprowadzonych w urzędzie kontroli zewnętrznych
8) nadzór nad prowadzeniem biuletynu informacji publicznej strony www
9) kontrola zarządcza
10) udział w procedurach zarządzania kryzysowego
11) Prowadzenie rejestru wniosków dotyczących udostępnienie informacji publicznej
12) nadzór nad prowadzeniem rejestru i rozpatrywaniem składane skarg wniosków i petycji
13) opracowywanie procedur przyjmowania rozpatrywania i analizowania skarg wniosków i petycji
14) Prowadzenie rejestru i przygotowywanie upoważnień i pełnomocnictwo udzielane w pracowników urzędu oraz kierownika i pracownikom jednostek organizacyjnych gminy
15) Nadzorowanie procedur ochrony danych osobowych oraz informacji niejawnych w Urzędzie oraz związanych z systemami zarządzania w Urzędzie;
16) Prowadzenie spraw związanych ze składanymi oświadczeniami majątkowymi;
17) Nadzór nad bieżącym funkcjonowaniem Urzędu;
18) Koordynowanie pracy jednostek organizacyjnych Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy;
19) Projektowanie rozwiązań organizacyjnych usprawniających pracę gminy;
20) Wykonywanie czynności i zadań zleconych przez Burmistrza Białej Piskiej i z jego upoważnienia.
3. Zawodowe:
1) podejmowanie działań w sposób profesjonalny i politycznie neutralny;
2) współpraca ze stowarzyszeniami i organizacjami samorządowymi;
3) inspirowanie, wdrażanie i nadzorowanie zmian organizacyjnych w Urzędzie;
4) opracowywanie procesu planowania działalności Urzędu;
5) promocja Gminy;
6) monitorowanie świadczenia usług przez referaty i komórki organizacyjne;
7) zapewnienie utrzymania jakości/standardów usług świadczonych przez Urząd,
8) doradztwo w sprawach związanych z etyką zawodową i etycznym postępowaniem;
9) doradztwo oraz pomoc w realizacji spraw przydzielonych do realizacji pracownikom Urzędu;
10) nadzór nad właściwym realizowaniem obsługi prawnej Urzędu.
4. Prawne:
1) opracowywanie projektów aktów prawnych w zakresie prowadzonych spraw,
2) wydawanie w imieniu Burmistrza Białej Piskiej decyzji administracyjnych w zakresie ustalonym w odrębnym dokumencie;
3) prowadzenie rejestru zbiorów i zbiorów przepisów wydawanych przez Burmistrza i Radę;
4) nadzór nad obiegiem i archiwizacją dokumentów;
5) doradztwo odnośnie struktur organizacyjnych Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy;
6) wspomaganie organów Gminy.
Sekretarz przyjmuje interesantów codziennie w godzinach pracy Urzędu Miejskiego w Białej Piskiej.